luni, 10 februarie 2014

ALYSSA ABBEY- Gata Cu Scuzele Traieste Din Plin

Fiecare dintre noi este extrem de creativ şi generos atunci când vine vorba de a găsi scuze, indiferent că vrem să ne eschivăm de la a merge la sală, a ne lăsa de fumat sau a face curăţenie. 

Gata cu scuzele! 

Este omenesc şi inevitabil să inventăm scuze, însă problema apare atunci când acestea devin o piedică în a avea grijă de noi şi a fi ceea ce ne-am dori. 

Lipsa de energie şi absenţa bucuriei în activităţile de zi cu zi pot fi însă combătute dacă ne dorim cu adevărat şi suntem gata să şi facem ceva în sensul ăsta. 

 Dobândirea vitalitatăţii este, de fapt, scopul acestei cărţi şi promisiunea autoarei. 

Din recomandările pe care ni le oferă învăţăm cum să fim mai sinceri cu noi înşine, să ne ţinem de cuvânt atunci când ne promitem ceva şi să nu mai găsim scuze acolo unde nu este cazul. 

Sfaturile sunt bine structurate, iar citatele reprezentative şi imaginile amuzante fac cartea mai uşor de parcurs şi de înţeles. 

 Per ansamblu, autoarea ne propune o abordare relaxată, cu mult umor, fiind insistentă, dar fără să lase impresia că te bate la cap. 

Mi-a plăcut foarte mult ideea de a propune nişte întrebări la sfărşitul fiecărei „lecţii”, urmate de spaţii goale pentru ca fiecare să completeze cu răspunsurile proprii. 

Chiar dacă ţi-e prea lene să scrii efectiv, întrebările te pun oricum pe gânduri. 

Vă recomand cu mare drag cartea, vă va aduce zâmbetul pe buze indiferent dacă sunteţi dependenţi de scuze sau le folosiţi foarte rar.  
Fiind o carte plină de sfaturi, care mai de care mai simpatice, mi-a fost destul de greu să aleg câteva pentru prezentare.

M-am oprit însă la „Top 10 – Cel mai des întâlnite scuze”, pentru că sunt redate pe scurt, dar foarte realist şi amuzant, motivele pe care le găsim să nu avem un stil de viaţă echilibrat: „Nu am timp” – este o scuză care poate părea credibilă, pentru că toţi suntem foarte ocupaţi. 

De fapt, ai timp pentru orice lucru care este cu adevărat important pentru tine. 

Aici e un exemplu foarte amuzant, cu o doamnă care era foarte supărată că nu avea timp să mănânce nici măcar un măr în timpul serviciului. 

Totuşi, ea găsea timp să înfulece batoane cu ciocolată şi era convinsă că motivul pentru care nu se hrăneşte prea sănătos e lipsa de timp, fără a-şi da seama de ironia situaţiei. „O să fac asta când…” – multe persoane preferă să amâne la nesfârşit, iluzionându-se că atunci când vor lua concediu sau când va mai creşte copilul vor avea mai mult timp pentru a face diverse lucruri. 

De fapt, ritmul vieţii nu pare să încetinească, iar uneori chiar o ia razna. Sănătatea, relaxarea, fericirea şi distracţia pot fi amânate, dar corpul ţine socoteala. „Am încercat şi n-a mers” – această motivaţie este doar o modalitate de a te absolvi pe tine însuţi de responsabilitate. „Am încercat să fac acest lucru ca să mă schimb şi n-a mers, deci n-are rost să mai încerc sau să fac altceva în sensul ăsta = nu e vina mea” – acesta este mecanismul din spatele scuzei. 

De cele mai multe ori, persoanele în cauză nu au depus prea mari eforturi sau nu s-au implicat prea tare, ceea ce explică de ce nu au obţinut rezultate. „Nu mă pot schimba” – de obicei ne temem de schimbare, pentru că ne este frică să nu greşim sau să fim respinşi. 

Este, de fapt, tot o strategie de pasare a responsabilităţii, punând-o sub semnul ghinionului, a geneticii sau a altui lucru. Această scuză poate izvorî din credinţa unora că schimbarea, de orice natură ar fi ea, este imposibilă. „E! Hai că nu e chiar aşa de rău” – în acest caz, totul se rezumă la o problemă de negare. Întotdeauna va exista cineva mai gras sau mai puţin în formă, cineva care fumează sau bea mai mult decât noi. „Este prea târziu”- Există destule cazuri despre persoane care au demonstrat cât de falsă este această afirmaţie. Prea târziu nu este decât atunci când te afi pe patul de moarte. „Ce plictisitor! Dacă trăiesc aşa sănătos, n-o să mă mai distrez niciodată”

 – Distracţia este una dintre cele mai bune surse de energie care există. Este nevoie doar de ajustarea a ceea ce crezi că înseamnă plictisitor şi distractiv, dar şi de a privi în perspectivă, pentru a vedea că în viitor nu va mai fi plăcut să fii amorţit sau să ai dureri. „Chiar dacă duc o viaţă sănătoasă, tot există riscul să mă răpună o boală de tânăr sau să mă lovească mâine autobuzul”. Daaaa. Sau ai putea trăi până la 90 de ani. „N-am ce-mi trebuie” – bani, cunoştinţe, echipament. 

O persoană poate găsi resurse pentru a face rost de ceva, dacă acel lucru este important pentru ea. 

Mulţi susţin că este nevoie de un buget mai mare pentru a mânca mai sănătos, ceea nu este neapărat adevărat. Nu toate alimentele sănătoase sunt scumpe. „Sunt un chin! Exerciţiile fizice, pur şi simplu, mă obosesc/mă îmbolnăvesc/îmi fac rău.” 

Dacă oboseşti când faci sport, înseamnă că nu ai condiţie fizică. 

Asta înseamnă că este nevoie de răbdare şi trebuie s-o iei treptat. Asigură-te că faci corect exerciţiile fizice, practică un sport mai puţin intens sau găseşte alt exerciţiu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu